Aszalványok és az egészség

Az aszalás (szárítás, dehidratálás) a legősibb és talán a legegyszerűbb módja a gyümölcsök zöldségek, fűszer- és gyógynövények tartósításának.

Háziasszonyként tudom, milyen jó érzés nyár végén – ősz elején kamrában tudni a nyár kincseit, lekvár, ivólé, befőtt, vagy akár fagyasztott formában. Mióta vidékre a költöztünk, és hatalmas kertünk van, tele gyümölcsfával, el kellett gondolkodnunk, hogy milyen formában raktározzuk el a hideg hónapokra a meg nem evett és egyéb módon fel nem dolgozott gyümölcsöket.

Végül egy napkollektoros aszaló mellett döntöttünk, amit házilag, pontos leírás alapján a férjem meg is csinált. Azóta az aszaló folyamatosan üzemben van, almát, körtét, cseresznyét, meggyet, szilvát és sárgabarackot aszaltunk, de száradt már benne bazsalikom, citromfű, paradicsom és bodzabogyó is. Több évezredes módszerről van szó, az ősi Egyiptomban, Kínában és Görögországban is tartósítottak szárítással. Szerencsére átöröklődött és napjainkban újra egyre népszerűbb az aszalás.

A táplálkozástudomány szerint az aszalás a legtermészetesebb tartósítási eljárás, az ily módon eltárolt zöldségek, gyümölcsök nagy tápértékkel bírnak, igazán értékes élelmiszernek számítanak. A tartósítószer és segédanyagok nélkül készített aszalmányok egész ősszel és télen jó szolgálatot tesznek. Hasznosak magas vitamin és ásványianyag tartalmuk miatt, segítenek az egészségünk megőrzésében és változatosságuk, finom ízük miatt jól hasznosulnak a konyhában is. Nemcsak sütemények, müzlik, gyümölcsteák alkotórészei lehetnek, hanem ízletesek köretként, töltelékként, húsok mellett, vagy gyümölcssalátákban, levesekben.

A saját kertünkben termett és a vadon gyűjtött terméseket egyaránt aszalhatjuk. Régi leírásokban számos érdekességet olvashatunk: az egyes gyümölcsöknek és zöldségeknek különleges varázserőt tulajdonítottak, úgy vélték, ha elfogyasztják ezeket, a különleges erők beléjük is átszállnak. Az alma az ellenállhatatlanság, a cseresznye a termékenység, az egres a boszorkányok elűzésének szimbóluma volt.

Piac Barcelonában
Fotó: böhringer friedrich @ Wikimedia Commons

Az aszalmányok, rendkívül sokoldalú felhasználási lehetőségük miatt, nagy erőtartalékot jelentenek a hideg téli hónapokban. Magas szőlőcukortartalmuk a szervezet számára könnyen és gyorsan hasznosítható energiaforrást jelent. Rosttartalmuk miatt alkalmasak emésztésünk karbantartására. Ez különösen fontos, hiszen a mai világban sokan szenvednek krónikus székrekedésben. Az aszalmányok előnye sok szintetikus hashajtóval szemben, hogy a dehidratáció során a szervezetből kiürülő kálium szinte azonnal visszapótlódik. Kálium szinte az összes gyümölcsben megtalálható. Felelős a vízháztartásért, a szívműködésért, az idegi ingerületátvitelért. Hiánya lassú sebgyógyuláshoz, fejfájáshoz, izomgyengeséghez, renyhe székletürítéshez vezet. A vas az oxigénfelvétel, szállítás, raktározás felelőse, különösen nőknek fontos a rendszeres pótlás, hiszen a menzesz miatt erősen hajlamosak vashiányra.

Vegyük sorra, hogy legismertebb aszalt gyümölcseink milyen vitaminokkal,ásványi anyagokkal segítik szervezetünk egészséges működését:

Körte: gazdag A- és C-vitaminban, vasban és foszforban, Homérosz az istenek ajándékának nevezte.

Mangó: A- és C-vitamint, káliumot tartalmaz. Segíti a zsíremésztést, gyomorvédő hatású, csökkenti a vér koleszterin szintjét.

Sárgabarack: A-vitamint és béta-karotint, káliumot, foszfort, kalciumot tartalmaz, ennél fogva a bőr, haj és a köröm egészségét biztosítja. Jelentős szerepe van a méregtelenítésben.

Szilva: B6-vitamint, káliumot, nátriumot, magnéziumot, mangánt és vasat tartalmaz. Általános frissítő hatású, támogatja az agyműködést, vértisztító és emésztésjavító, normalizálja a szívműködést és a koleszterinszintet.

Áfonya: E- és C- vitamint, béta-karotint, nátriumot, foszfort, káliumot, kalciumot, vasat, cinket, ként, mangánt és magnéziumot tartalmaz. Magas flavonoid tartalmánál fogva erős antioxidáns, segít a rákmegelőzésben, késlelteti az öregedési folyamatokat, segít a krónikus betegségek megelőzésében, hasznos az ereknek, védi az érfalakat a meszesedéstől, javítja a szívműködést, bőrproblémák kezelésében is hatásos lehet, normalizálja a koleszterinszintet.

Őszibarack: A- és C-vitamin, szelén, magnézium, kálium, kalcium, nátrium tartalma miatt az izmok, csontok erőforrása, flavonoid tartalma miatt antioxidáns és általános tisztító hatású, kedvezően befolyásolja a máj, a vesék, a szív működését, hasznos emésztési problémák, székrekedés kezelésében.

Banán: A-, B- és C-vitamint, kalciumot, foszfort, vasat, káliumot tartalmaz. A jó közérzet, a kiegyensúlyozottság gyümölcsének tartják.

Datolya: C-vitamint és káliumot tartalmaz, magas rosttartalma miatt enyhe hashajtóhatású, segít székrekedés esetén.

Füge: káliumot, vasat, kalciumot és magnéziumot tartalmaz, csökkenti a káros koleszterinszintet, normalizálja a bélműködést.

Mazsola: nagy energiatartalmú, káliumot, vasat, kalciumot, foszfort és magnéziumot tartalmazó gyümölcs, nagy szerepe van a csontok és fogak egészségének megőrzésében.

Meggy: C-vitamint és káliumot tartalmaz. Méregtelenít, tisztítja a vesét és a bélrendszert, a vért. Enyhe hashajtóhatású, csökkenti a vér húgysavszintjét, ezért nagyon hasznos köszvény esetén (hasonlóan a cseresznyéhez).

Sajnos nálunk az aszalt gyümölcsöknek igazán a karácsonyt megelőző, sütési időszakban van szezonja. Jó lenne, ha ez megváltozna! Szerencsére az utóbbi időben erre vannak biztató jelek. Az egészségtudatosabb táplálkozás egyre nagyobb teret hódít, és ebben szerepet kapnak az aszalt gyümölcsök, zöldségek. Utaltam már arra, hogy milyen sokféle módon és sokféle ételben használhatunk aszalmányokat.

A szárított gyümölcsöket belekeverhetjük joghurtba, rizses ételekbe (akár édes, akár sós formában), tölthetünk vele csirke- vagy pulykamellet, vadhúsok mellé tejszínes köretként tálalhatjuk (kevés vajon megpároljuk a gyümölcsöket, kevés őrölt fahéjjal ízesitjük, tejszínnel dúsítjuk), gyümölcskenyerekbe, süteményekbe, italokba tehetjük. A variácók száma végtelen, használják bátran a fantáziájukat, használjanak minél több szárított gyümölcsöt. Családjuk és szervezetük is meghálálja majd a törődést.

Sokféle aszalvány közül válogathatsz itt!

Aszalt gyümölcsös kompót receptje itt.

Horváth Adrien
fitoterapeuta természetgyógyász

 

Szólj hozzá!