És Ön Hogyan Vesz Levegőt ?

Legfontosabb életfunkciónk a légzés. Légzéssel juttajuk el a szerveink működéséhez szükséges oxigént a vérbe és távolítjuk el a biokémiai folyamatok során keletkezett széndioxidot. Ha az oxigén szint csökken a szervezetben már pár percen belül bekövetkezhet agykárosodás majd halál.

Légzésünk olyan funkció mely egyrészt automatikusan működik, másrészt tudatunkkal is befolyásolhatjuk. Biztos érezték már, hogy amikor valamilyen erőteljes fizikai megterhelésnek vannak kitéve, vagy valamilyen erős érzelmi hatás éri Önöket automatikusan meggyorsul a légzés.

A fizikai aktivitás esetében azért mert az izmok fokozott működéséhez fokozott oxigén ellátásra van szükség. Az érzelmi hatás esetén pedig azért, mert a negatív érzelmek felélesztik a szervezet önvédelmi rendszerét: a negatív érzelmek általában menekülési ingert váltanak ki vagy harcra késztetik az embert. Mind két esetben várhatóan az izomzat fokozott igénybevételére, tehát több oxigénre lesz szükség ezért légzésünk automatikusan felgyorsul.

Napjaink embere állandó feszültségben él, mindíg “ menekülésre kész “ , ezért légzésünk állandóan a készenléti módban működik: gyors és felszínes és nagyon megerőltető. Mivel a meneküléshez a mozgásszerveinkre van leginkább szükségünk ilyenkor azok kapják a legtöbb oxigént, ugyanakkor a többi szerv kénytelen beérni kevesebbel. Ami természetesen megmutatkozik teljesítményükben is.

Tudományos kutatások bizonyítják, hogy oxigén dús környezetben a kórokozók sokkal kevésbé tudnak ártani és minden szervünk hatékonyabban működik.

A legegyszerűbb dolog tehát amit megtehetünk egészségünkért, hogy megfelelő légzéssel kellő mennyiségű oxigént biztosítsunk szerveinknek. És mivel légzésünk milyenséget tudatosan is irányíthatjuk csak annyit kell tennünk hogy újra tanulunk helyesen lélegezni.

A legfontosabb, hogy tudatosan lassítsuk le légzésünket. Naponta többször (még a munka helyen, munka közben is ) végezhetjük azt a gyakorlatot, hogy nagyon lassan 6-ig számolva mély lélegzetet veszünk, majd 6-ig számolva lassan ki fújjuk. Ismételjük meg háromszor.

Az alábbi jóga légző gyakorlatok is nagyon hasznosak:

Relaxációs légzésRelaxációs légzés:

Üljünk le egyenes háttal, nyelvünket nyomjuk a szájpadlás közvetlenül felső fogsor feletti részéhez és tartsuk is ott amíg a gyakorlatokat végezzük.
Teljesen fújjuk ki tüdőnkből a levegőt. Csukjuk be a szánkat, majd lassan orron át szívjuk be a levegőt míg négyig számolunk.
Tartsuk bent a levegőt míg hétig számolunk.
Majd lassan fújjuk ki a levegőt a szánkon át míg nyolcig számolunk.
Ismételjük meg háromszor.
Próbáljuk meg legalább naponta kétszer elvégezni ezt a gyakorlatot.

HasilégzésMély rekeszizom légzés:

Kényelmesen üljünk le keresztbe tett lábakkal. Engedjük le a vállunkat és lazítsuk el arcizmainkat.
Lélegezzünk lassan és nyugodtan a rekeszizmunkkal.
Töltsük fel először a hasunkat, majd a tüdőnk alsó részét, végül a felső lebenyeket.
Tartsuk bent a levegőt míg négyig számolunk.
Majd lassan fújjuk ki a levegőt először a tüdő felső lebenyeiből, majd az alsóból és végül a hasunkból.
Ismételjük meg 3 – 4-szer.

És Ön Hogyan Vesz Levegőt ?” bejegyzéshez 2 hozzászólás

Szólj hozzá!