Stressz – a modernkori ember réme

Megérkezik az elszámoló gázszámla, meghalljuk, hogy nagy elbocsátásokat tervez az igazgatóság és minket elönt a forróság, elkezdünk izzadni, gyorsan és felszínesen szedjük a levegőt, gyomrunk görcsbe rándul, szívünk összeszorul. Ugye Önökkel is előfordult már – vagy szinte napi rendszerességgel fordul elő?

Nem is gondolnánk, hogy ugyanezeket a reakciókat váltotta ki őseinkből a kardfogú tigris látványa, ezek segítették a túlélésben, ezek készítették fel a harcra vagy a gyors menekülésre.

A veszély látványára, érzésére beinduló folyamatok jelentősen megváltoztatják szervezetünk működését. Az emésztőszervek és a bőr vér ellátása lelassul, a nagy mozgató izmoké viszont felgyorsul, a véralvadása felgyorsul, hogy egy esetleges sérülés esetén kevesebb vért veszítsünk. Elkezdünk izzadni, hogy hűtsük az izmokat, így azok hosszabb ideig erőteljesebb működésre lesznek képesek és még sokáig folytathatnám a felsorolást.A veszély elmúltával a szervezetnek hosszabb időre van szüksége, hogy vissza álljon a normális működési módra.

Bár napjainkban a kardfogú tigris ritkán támad pszichés támadásoknak nagyon gyakran vagyunk kitéve. Olyannyira, hogy sokszor ideje sincs a szervezetünknek megnyugodni és már ismét teljes harci készültségbe áll.

Ez az oka, hogy a stressz oly sok betegség kiváltó oka, vagy legalábbis nagyban elősegíti a kialakulásukat mint például a szív és érrendszeri megbetegedéseknek, a cukorbetegségnek, a pikkelysömörnek, magas vérnyomásnak és nem utolsó sorban a rákos megbetegedéseknek is.

Bármennyire is szeretnénk a stresszt elkerülni nem tudjuk, de teljesen nem is kell, hiszen jótékony hatásai is vannak. Például a stressz segíti a sportolókat kimagasló eredmények elérésére. De ahhoz, hogy a stressz ne tegye tönkre egészségünket meg kell tanulnunk azt kezelni.

A legfontosabb, hogy lehetőséget adjunk a szervezetünknek a megnyugvásra, hogy rohanó világunkban szerveink a normális ütemben tudjanak működni. Iktassunk be minden napjainkba olyan pihenő időket, amikor olyan tevékenységet végzünk melyet nagyon élvezünk és örömmel tölt el bennünket. Lehet ez séta, tánc, olvasás, színház vagy bármi más, a lényeg az, hogy jó érzésket keltsen bennünk és megnyugtasson.

A rendszeres testmozgás, a helyes mély légzés is segíti a feszültség feloldását. Egy kellemes masszázs lágy zene kíséretében testünket és lelkünket is ellazítja.

Élvezzük az életet valamennyi érzékszervünkön át. Lássuk meg a természet szépségét, élvezzük a friss zöldségek és gyümölcsök finom ízét, töltse be otthonunkat a nyugtató illó olajok illata, hallgassuk kedvenc zenénket.

Adjunk helyet a humornak az életünkben. Nevessünk egy komédián, vicceken de akár önmagunkon is.

Rendszeresen számoljuk meg áldásainkat. Gondoljuk végig, hogy mennyi szép van az életünkben és mennyi mindenért lehetünk hállásak. A fél pohár vizet inkább lássuk félig telinek, mint félig üresnek. A pozitív hozzá állás, a szépségre és a jóságra való figyelés a stressz legjobb ellenszere. Ráadásul minél több energiát fordítunk a jó és szép dolgok észlelésére, annál többet vonzunk belőlük magunkhoz.

Ha mégis elönt bennünket a félelem először is gondoljuk végig, hogy mi az a legrosszabb, ami megtörténhet velünk az adott szituációban és ha bekövetkezik milyen hatása lesz az életünkre egy hónap múlva, egy év múlva és tíz év múlva. Kérdezzük meg magunktól azt is, hogy hogyan tudunk hasznot húzni az adott helyzetből. Minden rosszban van valami jó is, csak rá kell jönnünk, hogy mi az.
Gyakran eltörpülnek a problémák ha más perspektívába helyezzük őket.

Az a legrosszabb érzés amikor úgy érezzük, hogy nem mi irányítjuk az életünket, a dolgok csak történnek velünk, anélkül, hogy beleszólásunk lenne. Pedig csak rajtunk múlik, hogy kézbe vegyük sorsunk irányítását. Ha tudjuk mit akarunk elérni az életünkben a megvalósítás módját és eszközeit is meg fogjuk találni hozzá.

Álmainknak, vágyainknak megfelelően tűzzünk ki hosszútávú célokat. Ha tisztán megfogalmaztuk írjuk le, majd bontsuk le őket rövid távú, könnyen megvalósítható feladatokra.

Hogyan esznek meg a hangyák egy elefántot? Falatonként – mondja a bölcs válasz. A legkisebb dolog is amit célunk elérése érdekében teszünk előre visz bennünket és megelégedéssel tölt el. Minél több ilyen pozitív érzést élünk át, annál ellenállóbak leszünk a stresszel szemben.

Szólj hozzá!