Viszértágulat gyógyítása más módon

Végre itt a tavasz, alig várjuk, hogy meleg legyen, zöldüljenek a fák és nyiljanak a virágok. De sokunknak – a viszér panaszokban szenvedőknek – ez egy fájdalmas időszak. Az őszi és a tavaszi időszakban gyakrabban fellángolnak a viszérgyulladások dagadt fájó lábakat okozva.

Viszér betegségSajnos minden harmadik nő és feleannyi férfi szenved ettől a problémától. A csúnya, időnként fájó viszértágulat pontos okát nem ismerjük. Kialakulását feltehetően a velünk született hajlam is befolyásolja, terhesség alatt kialakult viszértágulatot pedig a terhesség alatt megváltozott hormon háztartásnak és vérkeringésnek is köszönhetjük. Ha sokat állunk egy helyben, ha sokat erőlködünk az is elősegítheti a viszér betegségeket.

A kidudorodó, kanyargó, kék vagy bordó erek kialakulásának közvetlen oka az érfalak nem kellő rugalmassága és a vér visszaáramlást megakadályozó billentyűk nem megfelelő működése. Ha a vénákban lévő billentyűk nem akadályozzák meg a vér visszaáramlását a vér pangani kezd, az alsóvégtagokban a vénák kitágulnak, a billentyűk mégjobban eltávolodnak egymástól, a vér még lassabban áramlik a szív felé és ezzel számos probléma veszi kezdetét.

A nem megfelelő vérellátás miatt bőr problémák, fekélyek alakulhatnak ki, a pangás pedig elősegíti a vérrögök képződését. A vérrögök teljesen el is zárhatják a vér útját, vagy a legrosszabb esetben elindulhatnak a tüdő vagy a szív felé akár végzetes eredménnyel is.

Az orvos tudomány mai állása szerint a viszértágulatot az ér elpusztításával (ami történhet kémiai anyagok befecskendezésével vagy lézer technikával) vagy eltávolításával gyógyítja. Az egyedüli probléma ezzel, hogy nem nyújt végleges megoldást. Az eltávolított vagy roncsolt vénák szerepét átveszik a melletük lévők és mivel dupla terhelést kell elbírniuk hamarosan újra kezdődik a folyamat és az eddig egészséges véna is elkezd kitágulni.

A vér szívfelé történő pumpálásanak a megsegítésére tanácsolják a gumi harisnya viselését, ami csökkentheti a láb dagadását, de nagyon kényelmetlen.

Azért nem kell elkeseredni sok mindent tehetünk a megelőzés és a már kialakult állapot karbantartása érdekében.

Fogyasszunk sok zöldséget, gyümölcsöt, különösen olyanokat, melyek sok C, B komplex, E és A vitamint tartalmaznak. A szederben, cseresznyében áfonyában, líciumgyümölcsben található bioflavonidok is hatékonyak a viszértágulat kezelésében. A vitaminokat megvásárolhatod itt.

Ginkgo BilobaA vadgesztenye levele, a gingko biloba, a galagonya és a fekete nadálytő krém is hatásos. A gyógynövényeket megvásárolhatod itt.

Edzhetjük érfalainkat váltó hideg-meleg fürdővel: két vödörre van szükségünk, az egyikbe tegyünk olyan meleg vizet amilyet még el tudunk viselni, a másikba pedig hideget. Áztassuk lábunkat 3 percig a melegben, majd tegyük fél percre a hidegbe. Ismételjük 15-20 percen át naponta.

Végezzünk 5-10 percig mélylégző gyakorlatot úgy, hogy hanyat fekszünk a földön és lábunkat egy szék ülésére helyezzük vagy a falnak támasztjuk.

Ha csak tehetjük mindig tegyük fel magasra a lábunkat, ezzel is segítjük a vér visszaáramlását.

A lábak rendszeres masszírozása is nagyon hatékony a viszértágulat kezelésében. (Ha magunk tesszük vigyázzunk, hogy gyengéd mozdulatokkal végezzük és a kitágult eret magát ne masszírozzuk)

Ha ülő munkát végzünk álljunk fel és mozogjunk egy kicsit minden órában. Telefonunk ébresztő funkciója figyelmeztethet erre.

Minden nap mozogjunk egy kicsit. Egy 20 perces séta vagy biciklizés nagyon jól megmozgatja lábunkban az ereinket. Viszér betegség esetén is az egyik leghatékonyabb mozgásforma az úszás, jól megmozgatja lábunkat ugyanakkor mivel vízszintesen végezzük nem terheli az ereket, sőt…

Mivel a vér szívfelé áramlását elsősorban láb izmaink segítik, nagyon fontos hogy minél többet mozgassuk őket. Itt most egy pár olyan gyakorlatot szeretnénk bemutatni, amit bárhol bármikor elvégezhetünk, aká a munkahelyünkön vagy hosszabb utazások során az autóban vagy a repülőben is.

1.Kényelmesen üljünk le egy székre. Mindkét talpunk a talajon van. Görbítsük be lábujjainkat, majd egyenesítsük ki. Ismételjük meg tízszer.

viszértorna

viszértorna

2.Ülő helyzetben egyszerre emeljük fel a jobb lábujjainkat és a bal sarkunkat. Letesszük, majd fordítva emeljük fel a jobb sarkunkat és a bal lábujjainkat. Ismételjük meg tízszer.

viszértornaviszértorna

3.Ülő helyzetben húzzuk a mellkasunkhoz először a jobb térdünket, visszatesszük a talajra, majd a baltérdünket húzzuk fel és azt is visszatesszük. Ismételjük meg tízszer.

viszértorna

viszértorna

4.Ülő helyzetben jobb lábunkat nyujtsuk előre és emeljük fel a lábujjainkat (sarok a talajon marad), ugyanakkor bal lábunkat húzzuk magunk alá, emeljük fel a sarkunkat. Majd fordítva, jobb lábunkat húzzuk magunk alá lábujjra és a bal lábunkat nyujtjuk előre sarokra. Ismételjük meg tízszer.

viszértorna

viszértorna

5.Ülőhelyzetben emeljük fel vízszintesre a jobb lábunkat. Feszítsük le a lábfejünket, megtartjuk, majd húzzuk fel a lábujjainkat toljuk előre a sarkunkat azt is megtartjuk. Ismételjük meg tízszer. Majd bal lábunkat emeljük fel és azzal ismételjük meg tízszer.

viszértorna

viszértorna

Bővebben erről a témáról a Visszértágulat – Út az egészséges vénákhoz című e-könyvemben olvashattok.  Még több tornagyakorlatot találtok Kalmár Nagy Laura Visszértorna DVD-jén. MIndkettőt megvásárolhatod itt.

 

Nyári Zsuzsa

tornagyakorlatok:
Kalmár Nagy Laura
gyógytornász

Szólj hozzá!