Prosztata megbetegedések megelőzése

Prosztata megbetegedések megelőzése

A férfiak rémálma a prosztata megbetegedése. Élete folyamán szinte minden férfi találkozik valamilyen formájával. A hetven év feletti kort megért urak 80%-a szenved a prosztata jóindulatú (nem rákos) megnagyobbodásában.

Ennek ellenére ez még mindig egy tabu téma. Nem szívesen beszélünk róla és amíg lehet halogatjuk az orvoshoz fordulást. Sajnos minél később keresünk segítséget annál nehezebb a helyzet, annál több szövődmény alakulhat ki mialatt mi az isteni csodára várunk, hogy elmúljanak a tünetek.

Csodák sajnos ritkán történnek, de egy kis odafigyeléssel nagyon sokat tehetünk a betegség megelőzésében. Sok apró, jelentéktelennek tűnő dolog együttes hatása megakadályozhatja vagy lassíthatja a kóros állapotok kialakulását.

Sorozatunk első részét a megelőzésnek szánjuk, hiszen ez az a téma amely minden férfit érint. A továbbiakban pedig az egyes prosztata betegségeket vesszük sorra.

Először is lássuk mi is a prosztata és hogyan működik:
A prosztata a húgyhólyag és a végbél között elhelyezkedő mirigyes szerv. Körülöleli a húgycsövet, azt a vezetéket, amelyen keresztül a vizelet a húgyhólyagból a hímvesszőn keresztül kiürül. Szövettanilag simaizom sejtekből és mirigyhámból épül fel, melyet fibrozus tok vesz körül.

A prosztata mirigyei tejszerű folyadékot termelnek. Szexuális aktus során az izmok összehúzódása ezt a folyadékot a húgycsőbe juttatja, ahol a spermiumokkal és egyéb váladékokkal keveredve létrejön az ondófolyadék.

A prosztata a férfiak élete során számos változáson megy keresztül. Születéskor kb. borsónyi nagyságú. A gyermekkorban igen lassan növekszik, majd a serdülés időszakában hirtelen növekedésnek indul és a huszadik év táján eléri a normál felnőttre jellemző méretet és formát – leginkább egy szelídgesztenyére hasonlít.

Negyven-ötven éves korig általában változatlan formájú, majd a legtöbb férfinál ismét növekedésnek indul. Ezt a folyamatot nevezzük benignus (jóindulatú) prosztata hiperplasiának, melynek hátterében a mirigyhám göbös jellegű szövet-újdonképződése áll.

A prosztata három leggyakoribb megbetegedése: 

Prosztata elhelyezkedése

 

• Prosztata megnagyobbodása (BPH)
• Prostatitis (a prosztata heveny vagy idült gyulladásos megbetegedése)
• Prosztatarák

A betegségek elsődleges tünete a vizeletürítési nehézség. Nehezen indul el és lassan vagy csak szakaszosan ürül ki a vizelet. Gyakran nem is tud a hólyag teljesen kiürülni ilyenkor lép fel a gyakori vizelési inger. Kialakulhat inkontinencia (a vizelet elcsöppenése) is, hosszú távon pedig húgyúti fertőzések, gyulladások léphetnek fel, melyek akár vesekárosodáshoz vezetnek.

A prosztata megbetegedései jelentős életminőség romláshoz vezetnek. A gyakori vizelési inger helyhez köti az abban szenvedőt. A prosztata gyulladás vizeletürítéskor fájó, csípő érzéssel jár. A prosztata megnagyobbodása székletürítéskor is okozhat fájdalmat. A vizelet elcseppenése miatti szégyenérzet befelé forduláshoz majd depresszióhoz vezethet.

Arról ne is beszéljünk, hogy az előrehaladott betegség vagy az azt gyógyítani kívánó műtéti beavatkozások mellékhatása az inkontinencia mellett az impotencia is lehet.

Megfelelő életmóddal táplálkozással azonban mindez megelőzhető. Szánjunk magunkra egy kis időt és energiát, hogy időskorúnkban is probléma mentes, teljes életet élhessünk.

Mindazok a tanácsok melyek itt következnek nem csak a prosztata megbetegedését előzik meg, hanem általános egészségi állapotunk és életminőségünk javulását is eredményezik. Lássuk hát, hogy mit is tehetünk.

A megfelelő hormonális egyensúly fenntartása és a prosztata által termelt mirigyváladék rendszeres kiürülésének érdekében fontos a rendszeres, egészséges szexuális élet. Itt a rendszerességen van a hangsúly, nem a túlságos gyakoriságon.

A rendszeres mozgást mindennapjaink részévé kell tegyük. Válasszunk olyan mozgásformát, mely örömmel tölt el, lehet az úszás, futás, konditermi edzés de akár tánc is. (Sajnos a legutóbbi kutatások sem tudták a sakk és a sörös korsó emelés testünkre kiváltott jótékony hatását bizonyítani.)

A prosztata szempontjából különösen fontos a medence izmainak a megerősítése. Ezt egy egyszerű gyakorlat – a Kegel gyakorlat – rendszeres, naponta többszöri elvégzésével tehetjük meg legegyszerűbben. Mivel különösebb erőkifejtést nem igényel és bárhol, bármikor, ülve vagy állva is elvégezhetjük egy kis odafigyeléssel könnyen mindennapjaink részévé tehetjük.

A gyakorlat elvégzéséhez meg kell találjuk a megfelelő izmokat. Képzeljük el, hogy megakarjuk állítani a széklet vagy a vizelet távozását. Ilyenkor a végbél és a húgycső környéki izmok húzódnak össze. A férfiak esetében ilyenkor a hímvessző kissé összehúzódik a test felé.

A Kegel gyakorlatot bármilyen pozícióban elvégezhetjük. Húzzuk össze a medence izmainkat. Tartsuk szorítva míg ötig számolunk, majd lazítsuk el az izmokat míg ötig számolunk. Ismételjük meg legalább 10-szer. Érdemes naponta 4-5 alkalommal megismételni.

Mivel ez nem egy feltűnő gyakorlat végezhetjük az íróasztalnál ülve, autóvezetés közben vagy amíg a buszra várunk. A lényeg az, hogy mindennap tegyük meg. Pár perc, egy kis odafigyelés rengeteg szégyentől, szenvedéstől és a pelenka rémétől szabadíthat meg.

Ha van rá lehetőségünk vegyünk részt férfi intim torna tanfolyamon. Szakértő gyógytornász segítségével olyan gyakorlatokat tanulhatunk meg melyek többek között javítják a prosztaták állapotát is.

Amennyiben ülő munkát végzünk válasszunk kemény ülésű széket. Lehetőleg óránként álljunk fel és járjunk egyet. Hosszú úton álljunk meg óránként és nyújtózkodjunk egyet, járjuk körbe a járművet. Egy-két perc nem olyan nagy csúszás és amellett, hogy jó szolgálatot teszünk a prosztatának figyelmünk is felfrissül.

Hetente kétszer vegyünk váltó fürdőt. Üljünk 10-15 percig olyan meleg vízbe, amit még kényelmesen elviselünk, majd tusoljuk az alhasi tájékot 1-2 percig hideg vízzel. Tegyünk a fürdővízbe pár csepp kamilla vagy levendula olajt.

ParadicsomÉteleink megválasztásával is sokat tehetünk a prosztata egészségének a fenntartásában. Ha hetente 2-3 alkalommal fogyasztunk legalább egy csészényi paradicsomot, legyen az friss paradicsom, paradicsomlé, leves vagy szósz 50%-al csökkentjük a prosztata nagyobbodás kialakulásának lehetőségét.

A prosztata tökéletes működéséhez sok cinkre van szükség. Kutatások azt mutatják, hogy a prosztata betegségben szenvedők szervezetében általában nagyon kevés cink van jelen. Az egyik leggazdagabb cink forrás a tökmag. Napi negyed csésze hámozott tökmag fogyasztásával biztosítani tudjuk a szervezet cink szükségletét.

Több fehér húst, szárnyast, halat fogyasszunk. A vörös húsok stimuláljál a tesztoszteron termelést, ami a prosztatában átalakul dihydrotesztoszteron-ná , ami viszont élénkíti a prosztata sejtjeinek szaporodását ezáltal elősegítve a prosztata növekedését.

Fogyasszunk sok magas rosttartalmú zöldséget és gyümölcsöt, ami biztosíthatja a laza székletet. A székszorulás, a kemény széklet irritálja a prosztatát, ami prosztata betegséghez is vezethet.

Szórjuk meg salátánkat búza csírával. Heti 2-3 doboz elfogyasztásával sokat tehetünk a prosztata gyulladás megelőzéséért.

Goji bogyólícium gyümölcsben, az avokádóban, a fűrészpálma termésében, a cashew dióban és a fekete köményben nagy mennyiségben megtalálható beta sitosterol nemcsak a prosztata megbetegedéseinek gyógyításában, hanem annak megelőzésében is jelentős szerepet játszik.

Igyunk sok tiszta vizet. A testünkben lejátszódó kémiai folyamatokhoz elengedhetetlen a víz. Óránként igyunk meg egy nagy pohár vizet.

Napi egy pohár jó minőségű vörösbor fogyasztása elősegíti a szervezet hatékony működését. Ugyanakkor a prosztata szempontjából a sör kimondottan károsan hat. A sör stimulálja az agyalapi mirigy prolaktin termelését, amely megnöveli a tesztoszteron felvételt, amiből több dihydrotesztoszteron alakul ki ami egyenlő a prosztata növekedésével.

Tömény szesz és magas koffein tartalmú italok gyakori fogyasztása sem tanácsos.

Heti 1-2 alkalommal fogyasszunk csalán, ginzeng vagy hibiszkusz teát. Mind jó hatással van a prosztatára is.

A gyógynövények közül a kisvirágú füzike és a fűrészpálma játszik jelentős szerepet ezen a területen. Használhatjuk teaként de tinktúra formában is kiváló. Megvásárolhatod itt.

A táplálék kiegészítők közül a C, E és D vitamin, cink, réz és szelén segíthet a megelőzésben. Számos olyan komplex táplálékkiegészítő kapható, melyet a prosztata betegségek megelőzésére állítottak össze. A vitaminokat vásárold meg itt.

Kevesen tudják, hogy a dohányzásnak nagyobb szerepe van a prosztatarák kialakulásában mint a tüdőrákéban. Érdemes meggondolni, hogy megéri e?

Nem lehet elégszer hangsúlyozni a stresszes feszültséggel teli életvitel egészség károsító hatását. Tudom, hogy napjainkban lehetetlen stressz mentes életet élni, hacsak nem valami elhagyatott szigeten élünk az óceán közepén, de azért sok mindent tehetünk, hogy ha rövid időre is, de adjunk pihenési, fellélegzési lehetőséget szervezetünknek.

sétaJó tervezéssel, munkabeosztással biztosítsuk, hogy naplemente után ne dolgozzunk. Az estét töltsük szeretteink körében olyan tevékenységet végezve amely örömmel, jóérzéssel tölt el.

Napi 7-8 óra mély alvással lehetőséget adunk szerveink tökéletes működésére és szervezetünk regenerálódására.

Tartsunk hetente egy pihenő napot amit tényleg pihenéssel – legyen az aktív vagy passzív – töltünk.

Menjünk vissza a természetbe, élvezzük rendszeresen a nap melegét. A napsütés a jó levegő csodákra képes. 

Olyan problémákon ne aggódjunk melyekre nincs befolyásunk. Inkább a dolgok jó oldalát vegyük észre, mint a rosszon rágódjunk. Inkább legyen félig tele az a bizonyos pohár, mint félig üres, hiszen ez csak nézőpont kérdése.

Legyen az öröm, a nevetés mindennapjaink része.

Ugye nincs ebben semmi lehetetlen? Még csak milliókat sem kell költeni. Csak egy kis törődés, egy kis odafigyelés és nem “csak” egészségesebbek leszünk, hanem életünk minden percét jobban fogjuk tudni élvezni.

Lehet, hogy nem áll módunkban minden tanácsot követni, de ha csak egyet is megfogadunk már tettünk egy lépést egészségünk érdekében.

 

http://www.pirula.net/temak/vese/kegekgyakorlatok.htm

http://www.solveyourproblem.com

“Prosztata megbetegedések megelőzése” bejegyzéshez 1 hozzászólás

Szólj hozzá!