Szelén (szelénium)

Ez a fontos nyomelem szükséges számos un. szelén-függő enzim (szelenoprotein) működéséhez az emberi szervezetben. Jelenleg 25 szelenoproteint ismerünk, de csak felének ismert a pontos működési mechanizmusa.

A szelenoproteinek erőteljes antioxidánsok, közülük a glutation peroxidáz védi a kialakuló spermiumot az oxidatív károktól, majd olyan struktúrális fehérjévé alakul amelyre az érett spermának van szüksége .

A thioredoxin reduktáz részt vesz más antioxidánsok pl. a C-vitamin regenerálásában és fontos szerepet tölt be a sejt szaporodás és életképesség szabályozásában.

Iodothyronine dejodináz szükséges, hogy az inaktív T4-es pajzsmirigy hormonból aktív T3 hormon legyen. Így a szelén szükséges a normális növekedéshez, fejlődéshez és anyagcseréhez.
A szelenoprotein P a szelén szállító fehérjéje az érfalak védelmében játszik nagy szerepet.
A szelenoprotein W – bár a tudósok még nem ismerik a pontos működését- mivel az izmokban található úgy gondolják, hogy az izmok anyagcseréjére van hatással.

A szelén más ásványi anyagokkal és vitaminokkal is kölcsönhatással van úgymint a rézzel, cinkkel, vassal, E és C vitaminnal. A szelén hiány növeli a jód hiány hatásait is.

A szelén hiány nem okoz nyilvánvaló betegséget, de rontja az immunrendszer működését és megnöveli a betegségre való hajlamot.
A nyomelemről a következőket állapította meg a WHO ( Word Health Organisation ), az ENSZ Egészségügyi Világszervezete a felkérésére 13 országban lefolytatott vizsgálatok alapján:
• az öregedési folyamatokat lassítja,
• a sejtkárosodásokat csökkenti,
• a rákos betegségek iránti hajlandóságot csökkenti,
• véd a rákkeltő anyagokkal, környezeti mérgekkel, radioaktív sugarakkal    szemben,
• közömbösíti a sejtmérgeket,
• méregtelenít a nehézfémektől ( higany, kadmium, ólom ),
• csökkenti a „civilizációs betegségek” káros hatásait,
• csökkenti a magas vérnyomás és az érelmeszesedés kockázatát,
• gátolja a zsírsavak oxidatív szétesését,
• segít elhárítani a szabadgyökök támadását ( dohányzás, élelmiszeripari    konzerváló és adalékanyagok, gyógyszerlebomlás ),
• védi a fehérjéket az oxidációtól,
• fokozza a vitamin-transzportot a sejtfalon keresztül,
• csökkenti a helytelen táplálkozás okozta terhelést,
• erősíti és védi a májat,
• reuma és ízületi degeneratív betegségek kezelésében nélkülözhetetlen,
• immunstimuláló hatása van,
• támogatja az immunrendszeri antitestképződést,
• csökkenti az allergizáló hatást.

Mivel szervezetünknek csak minimális mennyiségre van szüksége ebből a nyomelemből elvileg a változatos, egészséges táplálkozással ezt biztosítani lehetne, amennyiben a táplálék szelénben gazdag talajú termőhelyről származik. Sajnos számos területen hála a jégkorszaknak és a modern mezőgazdasági technológiáknak igen alacsony a termőföldek és a legelők szelén tartalma.

Az állati belsőségek és a tenger gyümölcsei (a garnéla és egyéb rákok) nagy mennyiségben tartalmazhatnak szelént. A növények közül a para vagy más néven brazil dió a legmagasabb szelén tartalmú, de a goji bogyóban is jelentős mennyiség található.  ( Vásárold meg itt. )

Ha táplálék kiegészítőként fogyasztjuk vegyük figyelembe, hogy a kémiai úton előállított szelén vagy csak 50%-a szívódik fel vagy ha fel is szívódik egy jelentős része még a beépülés előtt távozik a vizelettel.

A selenomethionine a szelén organikus formája, mely a növényekben és az állatokban is jelen van azonban 90%-ban hasznosul. Ez is kapható táplálék kiegészítő formában. A szelén mint minden nyomelem nagy mennyiségben mérgező lehet. Mérgezés csak hosszú távon nagy mennyiségű, napi több grammnyi fogyasztásával fordul elő. Tünetei haj hullás, a köröm és a haj töredezése, kiütések, emésztési zavarok, fokhagyma szagú lehelet, fáradtság, ingerlékenység és más idegrendszeri rendellenességek lehetnek.

Az ajánlott napi fogyasztási maximum 400 mcg / nap felnőttek számára

A szelénnek is mint minden vitaminnak és ásványi anyagnak nem annyira a betegségek gyógyításában, mint azok kialakulásának a megelőzésében és szervezetünk tökéletes működésének a biztosításában van kiemelkedő szerepe.

https://akademiai.com/doi/abs/10.1556/OH.2008.28408

http://www.vitalitas.hu/olvasosarok/online/komplementerm/2000/4/szerepe.htm

http://lpi.oregonstate.edu/mic/minerals/selenium

 

 

Szólj hozzá!